Twijfel

 Twijfel


Vrijdag kreeg ik deel 2 van chemokuur 1 toegediend, ik noem dit deel de 'kleine chemo' omdat ik dan maar 1 product krijg in plaats van 3. 

En met de 'kleine chemo' associeerde ik:

  • Snel weg uit het ziekenhuis - dit ene product moet maar 1 uur insijpelen, dus dat moet meevallen
  • Niet te veel last van bijwerkingen - maar 1 product in plaats van 3, dus dat moet ook meevallen 
Maar:
  • Ik was sneller weg uit het ziekenhuis, ja. Maar toen ik om 10.40u binnenging, had ik gedacht toch ten allerlaatste tegen 13u weg te zijn. Ik kon uiteindelijk om 15.15u het ziekenhuis verlaten. Grootste boosdoener is de bloedafname. Maar die had ik al ingecalculeerd: na de bloedafname duurt het minstens anderhalf uur voor het resultaat er is. Daarna kunnen ze de chemo bestellen. Die liet ook op zich wachten. Dus pas tegen 13.30u begonnen ze met de premedicatie (oh ja, dat moet ook nog), de chemo tegen 14.45u en dan nog naspoelen gedurende 25 minuten (oeps, dat zat ook niet in mijn berekening). Volgende keer voorzie ik dus een hele dag 'behandeling', kleine of grote chemo...
  • Had ik minder last van bijwerkingen? Euhm, misschien wel. Of misschien ook niet. 
    • Het weekend was alleszins slechter dan het eerste 'chemoweekend'. Ik liep bijna het hele weekend met een misselijk gevoel rond, dit had ik helemaal niet na die eerste chemokuur? Reden? Na de eerste chemokuur kreeg ik nog gedurende 2 dagen een zeer sterk antimisselijkheidsmiddel te slikken. Nu kreeg ik dit medicijn niet mee naar huis (want kleine chemo). Het gewone medicijn tegen misselijkheid was niet echt sterk genoeg precies. Dus volgende keer sowieso het sterke middel opnieuw nemen. 
    • Maar nu (maandag) heb ik de indruk dat het wel beter is dan de vorige maandag. Dus ik ga ervan uit dat ik me de volgende dagen ook beter zal voelen dan vorige week (hoewel dat toen dus ook vrij goed meeviel).
Vanaf nu associeer ik een 'kleine chemo' dus met:
  • Een hele dag kwijt door de chemobehandeling
  • Sterke antimisselijkheidsmedicatie nemen anders heb ik het zitten
Het 'positievere gevoel' van vorige vrijdag ebde ook wat weg: de arts had me vorige week laten weten dat ze aan de tumormarkers van deze week al een effect zouden moeten kunnen zien van de chemo van vorige week. Ik hoopte dus dat de arts me ook zou zeggen dat de tumormarkers al gedaald waren of op zijn minst stabiel waren gebleven. Maar de arts vermeldde helemaal niets over de tumormarkers! Enkel over mijn andere waarden zei hij dat die stabiel waren, zodat de chemo kon gegeven worden. Is dat een slecht teken? Wou hij me niet ontgoochelen omdat ze zien dat de markers dan toch nog gestegen zijn? Ik durfde het niet vragen, bang om ontgoocheld te worden, bang voor de harde realiteit. En nu moet ik dus verder met de onwetendheid, maar misschien liever niet weten dan opnieuw een tegenslag in het gezicht geworpen krijgen. Ik weet het niet. Ik begin weer te twijfelen...

Mijn volgende behandeling is pas op vrijdag 6 augustus, en vanaf de week erna zal de chemo op maandag vallen waardoor de weekends beter zullen zijn. Vanaf september zal ik dus kunnen uitzieken terwijl Eppo op school is, om dan in de weekends fijne dingen te kunnen doen.

De fijne dingen van de afgelopen week:
  • Etentje met een paar vrienden - dankjewel voor de fijne avond!
  • Dagje 'strand' en een afsluiter op T'Ile Malines - dankjewel collega's voor de bon! Ik heb er enorm hard van genoten! En dankjewel vrienden voor het fijne gezelschap!
  • Fijn namiddagje rond het MAS - dankjewel tante voor de ontvangst!
  • De brievenbus leegmaken en er, tussen de rekeningen door, fijne dingen vinden: een lief en ondersteunend woordje (dankjewel lieve vriendin!), een omslag met foto's en een USB-stick van de eerdere fotoshoot (dankjewel lieve collega!)
  • Een vergeten Hello Fresh-box ontvangen - jaja, heb toch ook van de lekkere maaltijden kunnen genieten (dankjewel buurvrouw)
  • Fijne momenten met Brecht en Eppo - gewoon dankjewel x
  • Brecht die zijn tweede coronaspuit kreeg - eindelijk! Niet dat de dag erna zo fijn was, maar voor op lange termijn is dat alleszins heel fijn 😉 - en o ja, dankjewel, goede vriend van Brecht, je weet wel waarom!
En ondertussen gaat de 'grote vakantie' voorbij. Ik zie mensen op reis vertrekken, en ja, dat doet toch wel pijn - het steekt. Op dit ogenblik zouden wij ergens op een berg zitten, in de zon, in een fantastische B&B. Maar niks daarvan. We blijven thuis. Maar deze week gaan we er toch een paar dagen tussenuit in eigen land, om onze verloren vakantie in Frankrijk te 'compenseren'. Zal niet hetzelfde zijn, maar we proberen er toch het beste van te maken.

En dus zal het een tijdje kunnen duren vooraleer ik hier opnieuw iets neerpen. Aan iedereen die nog vakantie moet vieren, wens ik een fantastische tijd toe. Geniet ervan!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Slecht nieuws (update)

Nieuwe behandeling (update)

Pijnmedicatie