Uitstel

 Uitstel


De chemo werd deze week uitgesteld. Normaalgezien startte nu maandag (jaja, op 1 november 'feestdag' wordt er ook chemo gegeven) kuur 6, maar die ging niet door. En werd met 1 week verplaatst. Reden: een doof oor. 

Ik had al een paar weken last van het gevoel alsof er water in mijn oor zat. Het ging van kwaad naar erger, tot ik echt niet veel meer hoorde met dat oor... Dus dan toch even langs de huisdokter gegaan: geen prop en geen vocht in het oor. Wat was het dan wel? Paniek, alweer - een tumor? 

Maandag toen ik chemo moest krijgen ben ik volledig gecrasht. Brecht had me samen met Eppo afgezet aan het ziekenhuis, Eppo zou een paar dagen bij mijn broer gaan, zodat ik kon uitzieken van de chemobehandeling, en hij toch een fijne vakantie zou hebben. Toen de verpleegster mijn bloed zou nemen, en vroeg hoe het ging, hield ik het niet meer - gecrasht dus. En ik vertelde ook over het oor.

Daarop besliste de dokter van dienst om eerst dat oor te laten onderzoeken, en dan pas chemo te geven. Een week uitstel dus. Dinsdag ben ik dan op controle gegaan bij de oorarts: mijn gehoor in mijn rechteroor was echt heel slecht. Met het goede materiaal kon de arts tot tegen mijn trommelvlies kijken - bleek dat ik een banale oorontsteking had - ze heeft het oor schoongemaakt, waardoor ik al veel beter hoorde. Nu druppeltjes en volgende week zou het allemaal in orde moeten zijn. Niets alarmerends dus. De opluchting was en is enorm groot...

Ik zet graag ook wat lichtpuntjes op een rij, om de kommer en kwel van mijn blog wat te verlichten...
  • De arts wist me te zeggen dat het heel raar zou zijn dat ik een tumor in mijn oor zou hebben, omdat de kanker die ik heb, heel zelden uitzaait naar het hoofd en oren...
  • En het zou raar zijn omdat de tumorwaarden in dalende lijn zijn (wat? is het echt? heeft ze zich toch niet vergist en enkel de tumorwaarden van de eerste keren chemo bekeken?)
  • Brecht en ik waren dit weekend 6 jaar getrouwd. Op naar nog veel meer jaren.
  • We merken dat Eppo ouder wordt en echt flink is: hij is voor het eerst naar de jeugdbeweging gegaan, zonder dat hij weende / schreeuwde / achter ons aanliep bij het afzetten. Hij heeft zich zowaar geamuseerd. Brecht en ik hadden dus een namiddagje voor onszelf - fijn! Ook toen Eppo me afzette aan het ziekenhuis, was hij superflink. En ook bij het afzetten bij mijn broer, was hij flink. Flink dus. Eindelijk, ... Nu nog zonder problemen naar vakantiekampjes, en we zijn er ;-)
  • Brecht en ik kunnen naar Groningen. Weliswaar moet ons uitje uitgesteld worden, omdat de chemo een week verschoven is. Maar we zullen gewoon gaan - tussen de dag van de laatste chemo (een paar dagen later na recuperatie van de behandeling) en de dag van de MRI scan. MRI scan op 23 november, daarna verdict. 
  • We zijn op familieweekend geweest naar Zeeland, en het was super! Gezellig samenzijn met de hele familie, kindjes hebben zich enorm geamuseerd, volwassenen ook - met veel lekker eten en drinken.
  • Brecht en ik hebben onze huwelijksverjaardag 2 keer gevierd - de dag zelf heeft Brecht lekker gekookt, en hebben we een fles champagne gekraakt - maar de ongerustheid van het oor was een beetje een domper op de zaak. Dan maar lekker gaan eten in de Silo's - onverwachts op het laatste moment beslist - nadat we hoorden dat het probleem met het oor eigenlijk wellicht maar een gewone ontsteking was.
  • Ik heb weer heel veel gezellige momenten beleefd met vrienden en familie: koffietje of lunchke met vriendin, bezoekje van een vriend, wandeling langs het water onder een stralende zon, wandeling met Brecht in het bos, enz...
  • Eppo die het goed doet op school
  • Eppo die enorm uitkijkt naar Sinterklaas, de onschuld en het enthousiasme van het kind zien, maakt me blij
  • Eppo die op mijn schoot kruipt voor een knuffel / zoen of gewoon, om gezellig dicht bij mij te zijn
  • De liefde die ik krijg van Brecht
  • De liefde die ik krijg van Eppo
  • De liefde die ik krijg van de rest van mijn familie
  • De vriendschap en liefde die ik krijg van mijn vriend(inn)en... :-)
Maandag (de 8e) weer chemo. En maandag de 15e alweer - de laatste van deze kuur. Daarna de CT en MRI scan, die dan zal bepalen wat de verdere stappen zijn. Want dit is toch allemaal wat onzeker - wat er na die 23e zal gebeuren. In mijn hoofd is dat een zwart gat. Tot dan weten we wat er zal zijn, daarna niet. Zal ik direct kunnen geopereerd worden aan de schildklier of gooit corona alweer roet in het eten (reguliere zorg wordt uitgesteld)? Of heb ik nog een chemokuur nodig? Of nog iets anders? Tijd zal het uitwijzen, al knaagt de onzekerheid van het verdere verloop wel wat...








Reacties

Populaire posts van deze blog

Slecht nieuws (update)

Nieuwe behandeling (update)

Pijnmedicatie