(Voorlopig ) laatste kuur

 (Voorlopig) laatste kuur


Het zit erop. Voorlopig toch. Maandag kreeg ik de laatste chemo van deze reeks van 6 kuren. Ondertussen ben ik er ongeveer van gerecupereerd (hoewel ik weet dat de komende dagen mijn bloedwaarden op hun laagst zullen staan, waarna ze weer zullen opklimmen). Maar ik voel me alleszins al vrij goed nu. Mijn oor is weer helemaal genezen (was effectief een oorontsteking - medicatie heeft de ontsteking weggeholpen en mijn gehoor bleek weer normaal te zijn bij de laatste controle). Dus dat is allemaal goed!

Nu is het wachten op verdict nummer 3. Volgende week dinsdag ga ik onder de MRI scan. En volgende week vrijdag het resultaat. Dat resultaat zal veel bepalen voor de komende weken / maanden. Er zijn een paar lichtpuntjes, maar ook een paar zaken die me zenuwachtig maken voor dat verdict.

Wat weten we al: 
  • De tumorwaarden zijn dan toch dalend, blijkbaar. Of dat waren ze toch tot een week of 2 geleden. Vorige maandag hebben ze die nog eens genomen. Daar weet ik voorlopig niets van (ik zou ze kunnen weten, maar ik lees bewust de online verslagen niet...)
  • De oncoloog - professor wil een MRI scan (magnetic resonance imaging) in plaats van een CT scan (computertomografie). Origineel was een CT voorzien, maar die werd dus aangepast naar een MRI. Ik maakte me al zorgen daarover maar blijkbaar hoeft dat niet. Reden is dat ze op een MRI scan kleinere tumoren kunnen zien dan op een CT scan. Het volume 'tumor' is bij mij blijkbaar zo klein, dat ze liever een MRI hebben om een status te kunnen opmaken. In plaats van de standaard CT.
  • De oncoloog verwacht toch nog iets te zien op de MRI. Zijn de tumorwaarden dan niet voldoende gedaald om al te kunnen verwachten dat er niets meer te zien zal zijn? Hij verwacht dus dat niet alles weg zal zijn...
  • De oncoloog ziet de MRI als een soort 0-meting. De scan is niet zozeer om te kijken of er nog direct een chemobehandeling nodig zal zijn, eerder om een 0-situatie te bepalen, die ze dan in de toekomst verder zullen opvolgen.
  • Op basis van de MRI zal ook bepaald worden hoe dringende de schildklieroperatie is. Moet dit al binnen de 3 weken, of zullen ze nog langer wachten?
Eerste feit is. De schildklier moet eruit. Eigenlijk zou het er nog in december uit moeten, dit komt nu echt wel heel dicht bij. Maar de coronacijfers zijn niet goed, dus een uitstel van de operatie is ook heel reëel. Of hoe corona ook bij mij kan leiden tot uitgestelde zorg. Net daarom volg ik de cijfers meer op de voet dan een ander - ik wil liever niet dat zaken worden uitgesteld, maar ja, madame Corona zal mee bepalen of de operatie snel of minder snel zal gebeuren...

Tweede feit is. Vanaf nu moet ik om de 3 weken naar Gasthuisberg voor een nabehandeling. Een intraveneuze behandeling die de groei van de kanker moet vertragen. Want zoals reeds in het begin gezegd: de kanker is niet meer te genezen. Het enige wat ze kunnen (proberen), is ze onder controle krijgen en houden... 

Pffffft. Ik denk er liever niet te veel over na. Zoals we tot nu deden: stap voor stap de berg op. Eerst de kanker onder controle krijgen (vrijdag weten we dus of dat gelukt is), dan de schildklier verwijderen, en recupereren van die operatie, dan de kanker onder controle proberen te houden met de 3-wekelijkse kuur... 

En vanaf morgen: een paar dagen weg met Brecht. We gaan toch naar Groningen, ook al zullen de restaurants en cafés gesloten zijn vanaf 20 uur. En begeven we ons 'in het hol van de leeuw' wat betreft corona. Erger dan hier kan niet zeker? En we gaan er proberen van te genieten, wij met z'n twee. Maandag zijn we dan terug, om de volgende dagen weer met de voeten op de grond te staan voor de controlescan en verdict nummer 3.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Slecht nieuws (update)

Nieuwe behandeling (update)

Pijnmedicatie