Immuuntherapie

 Immuuntherapie


De kogel is door de kerk. Ik start maandag met immuuntherapie. De onderzoeken zijn achter de rug en ik werd toegelaten tot de studie...

Vooraleer ik werd toegelaten, moest ik een reeks onderzoeken ondergaan (screening). En daar had ik toch wel stress voor want wat als ik niet door die screening zou geraken? Een biopsie, hartonderzoek, oogonderzoek en hersenonderzoek zouden de doorslag geven.

Afgelopen maandag stond er een biopsie gepland. En afgelopen maandag vertrok Eppo ook op zeeklassen... Ik had al aangegeven dat ik moest en zou aan de bus staan om hem uit te zwaaien. Het was de eerste keer dat hij 4 nachten wegging zonder familie. Als ik niet aan die bus zou staan, omdat ik naar het ziekenhuis moest, zou Eppo dat misschien wel de rest van zijn leven onthouden. ('Het was de eerste keer dat ik zo lang wegging, maar mama kon er niet bij zijn omdat ze naar het ziekenhuis moest...'. Dit wou ik hem niet aandoen.) Dus ik stond erop dat ze het ingeplande moment voor bloedafname (9.10u) zouden verplaatsen, zodat ik hem om 9u kon uitzwaaien aan de bus. Dus wij 's morgens mee naar de bushalte, na een kort afscheid konden we zwaaien (toch een paar traantjes die achter mijn ogen prikten, en ook Eppo heeft een beetje gehuild, zei hij achteraf), en dan snel de auto in richting Leuven. Om 10u toegekomen, nog goed op tijd voor de biopsie die om 11u stond ingepland.

Uiteindelijk ging de biopsie pas om 15u door! Ik had 's morgens niet gegeten, noch gedronken (want ik moest nuchter zijn)... Om 15u ging die ingreep dan eindelijk door. Tijdens de ingreep heb heel de tijd mijn ogen dichtgedaan, want ze hadden op voorhand al verwittigd met wat voor een grote naald ze door mijn buik zouden gaan... Uiteindelijk viel het wel mee. Alleen de verdovingsspuiten deden echt pijn (ja, het waren er 2, want ik geraak nooit heel gemakkelijk verdoofd, en heb meestal 2 spuiten nodig ipv 1...). Na de ingreep moest ik nog 4 uur platliggen. Eten en drinken zat er dan ook niet direct in. Brecht kwam me ophalen na een opleiding in Brussel en uiteindelijk waren we om 20u thuis. Lange dag! Gelukkig was Eppo op zeeklassen zodat we geen opvangproblemen hadden voor hem...

Woensdag stonden dan de volgende onderzoeken gepland: hartonderzoek, oogonderzoek en hersenscan. Vooral die hersenscan baarde me zorgen 'wat als ze daar ineens iets raars zien'? Gelukkig niets aan de hand en vrijdag kreeg ik het verlossende nieuws dat ik goedgekeurd was voor de studie. 

En nu gaat het snel: morgen (maandag) staat de eerste behandeling gepland... En daarvoor moet ik dus al op zondagavond binnen. Geen idee waarom eigenlijk, want ze gaan pas morgenmiddag starten. Wel is er al bloed afgenomen. Maar onze zondag hing er wat aan, omdat we heel de tijd in ons hoofd zaten 'om 18u moeten we vertrekken richting Leuven...'. Ten vroegste dinsdag kan ik naar huis. En dan alleen als ik geen koorts meer heb. Want de immuuntherapie is zo zwaar, dat de meeste mensen er echt ziek van worden (koorts, grieperig, slecht voelen, ...). Het lichaam vecht ongelofelijk hard tegen wat er binnenkomt, met alle gevolgen van dien dus... Er staat me wat te wachten...

Want het is niet alleen nu dat ik gehospitaliseerd moet worden, de komende weken is dat nog een aantal keer. Hieronder het schema...

  • Maandag 11 maart: toediening product 1 lage dosis (1 mg). Zondagavond binnen, maandag toediening, en ten vroegste 24u na toediening naar huis (in dit geval ten vroegste dinsdagnamiddag/avond, tenzij ik nog koorts heb, dan moet ik langer blijven...)
  • Maandag 18 maart: toediening product 1 iets hogere dosis (20 mg), Zondagavond binnen, maandag toediening 1 (10 mg), dinsdag toediening 2 (10 mg), en en ten vroegste 24u na toediening naar huis (in dit geval ten vroegste woensdagnamiddag/avond, tenzij ik nog koorts heb, dan moet ik langer blijven...)
  • Maandag 25 maart: toediening product 1 veel hogere dosis (250 mg), Zondagavond binnen, maandag toediening 1 (125 mg), dinsdag toediening 2 (125 mg), en en ten vroegste 24u na toediening naar huis (in dit geval ten vroegste woensdagnamiddag/avond, tenzij ik nog koorts heb, dan moet ik langer blijven...)
  • Dinsdag 2 april (maandag = paasmaandag): toediening product 1 hoge dosis (250 mg) - alles in 1 keer op dagzaal (geen hospitalisatie)
  • Maandag 8 april: toediening product 1 250 mg én toediening product 2 - zondagavond binnen, maandag toediening, ten vroegste 24u na toediening naar huis
    • Dinsdag 10 april, woensdag 11 april, donderdag 12 april naar ziekenhuis voor bloedafname
  • Maandag 15 april: toediening product 1 250 mg én toediening product 2 - zondagavond binnen, maandag toediening, ten vroegste 24u na toediening naar huis
    • Dinsdag 16 april, woensdag 17 april, donderdag 18 april naar ziekenhuis voor bloedafname
  • Maandag 22 april: toediening product 1 én product 2 - dagopname
    • Dinsdag 23 april, woensdag 24 april, donderdag 25 april naar ziekenhuis voor bloedafname
  • En vanaf dan schuift de toediening naar donderdag, worden product 1 en 2 tegelijk toegediend in dagziekenhuis en moet ik niet meer naar ziekenhuis het voor extra controles (want mijn lichaam zou tegen dan aangepast moeten zijn aan de producten...)

Zo, een hele boterham dus. Vooral praktisch wordt het voor Brecht een hele uitdaging - met Eppo dan. En het reilen en zeilen thuis wat onder controle houden valt vooral op Brecht zijn schouders. Want veel zal hij aan niet 1mij hebben 😐 

Het schema is ook een streep door onze rekening voor onze 'vakantie' die we zo graag wilden inplannen in de paasvakantie (met de centjes die we kregen voor onze huwelijksverjaardag). In plaats van het vliegtuig te nemen naar het zuiden, zal het ofwel thuis zitten zijn, of in Leuven. Maar het is voor de goede zaak...

Het vooruitzicht naar deze therapie is ook wat beangstigend. Ik hoop dat mijn lichaam er goed op reageert, ik niet al te veel bijwerkingen heb (toch zeker geen ernstige, enkel de normale te verwachten bijwerkingen...) en vooral: dat het de tumoren echt wel kapot maakt en het een stabiele oplossing biedt voor een tijdje... Ik wil er niet aan denken wat er zal gebeuren als dit niet werkt... Ik wil geloven dat het zal werken. Duimen jullie, nog eens, mee?

Ow ja, en Eppo is vrijdag thuisgekomen van zeeklassen, hij vond het wel heel leuk denk ik, en ik heb de indruk dat hij daar weer wat 'gegroeid' is, zowel fysiek als mentaal 😊

Ow ja, en mijn blog heeft deze week de kaap van 10.000 views behaald. Dit wil zeggen dat de startpagina meer dan 10.000 keer werd opengeklikt. Wow... Op naar de volgende 10.000 😀


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Slecht nieuws (update)

Nieuwe behandeling (update)

Pijnmedicatie